Om te delen:
Facebook
Facebook
Google+
http://watchriseet.nl/tips-trics-voor-een-gezond-lichaam/
Pinterest
Instagram

Eet voldoende vezels

Vezels zijn de onverteerbare delen van een plant en zijn onmisbaar voor een gezond lichaam. Vezels zijn voeding voor de  bacteriën in onze darmen, ze zorgen ervoor dat de goede bacteriën blijven groeien en hierdoor wordt de algehele darmflora  verbeterd.

Ook ontstaat er door voldoende inname van vezels een lagere ph waarde in de darmen wat weer zorgt voor een betere opname van diverse voedingsstoffen.

Ik schreef een artikel over darmklachten, voor meer informatie klik hier!

Vezels verlagen het cholesterol gehalte, vertragen de opname van glucose en helpen het lichaam te ontgiften, ook  zorgen ze voor een goede stoelgang, een langer verzadigd gevoel en ze houden je bloedsuikerspiegel gelijkmatiger.

Vezels vind je vooral in groente, fruit, peulvruchten en diverse granen.

Het belang van antioxidanten

Je hebt vast wel eens van ‘vrije radicalen’ gehoord, dit is een afval product wat vrijkomt bij de celdeling. Ons lichaam maakt zelf dus ook vrije radicalen aan, maar door bijvoorbeeld stress, ongezonde voeding, roken, milieu vervuiling en diverse chemicaliën kunnen vrije radicalen zich opstapelen in je lichaam. Op de lange termijn kan dit leiden tot kanker en hart – en vaatziektes.

Anti- oxidanten is een verzamelnaam voor vitamine C en E, betacaroteen ( een vorm van Vit A), selenium, zink en verschillende bioactieve stoffen en zorgen voor het onschadelijk maken van deze vrije radicalen. Anti – oxidanten vindt je vooral in groente, fruit, kruiden en specerijen.

Voldoende ontzurende voeding

Voeding is een van de belangrijkste redenen voor verzuring van het lichaam, bij de vertering van voedsel komen afvalstoffen vrij deze zijn zuur of niet zuur (basisch/alkalisch). Deze afvalstoffen worden vaste stoffen bijvoorbeeld in de vorm van cholesterol, vetzuren, urinezuur enz. Wanneer het lichaam teveel zuren bevat en ze dus niet meer via de nieren, de longen en de huid afgevoerd kunnen worden, komen deze zuren via het bloed in de weefsels terecht.

Voedingsmiddelen met een hoge zuurrest bevatten veel fosfor, chloor en zwavel. Voedingsmiddelen met een hoge baserest bevatten veel van de volgende mineralen: natrium, kalium, calcium, en magnesium. Vooral groente en fruit bevatten veel van deze basische mineralen bovendien bevatten ze ook diverse belangrijke antioxidanten, fytonutriënten, vitamines en vezels. Win, win, win en nog eens win dus 🙂

Ik schreef een artikel over de oorzaken en gevolgen van een verzuurd lichaam, zie hier het artikel!

Meer omega 3 vetzuren

Het kiezen van de juiste vetten is erg belangrijk, vetten zijn nodig voor de productie van hormonen, opname van vitamines A, D, E en K en ze leveren energie. De beste vetten zijn onbewerkt en onverzadigd.

Tegenwoordig eten we teveel verzadigde vetten (koekjes, chips, kaas) en bewerkte vetten (transvetten). Bovendien krijgen we teveel omega 6 (zonnebloemolie, sojaolie en maisolie) binnen. Het is van belang om de inname van omega 3 & omega 6 in balans te houden, bij de meeste mensen ligt deze verhouding tussen 1:16 en 1:30, de ideale balans zou 1:1 moeten zijn, evenveel omega 3 als omega 6 dus.

Een teveel omega 6 zorgt voor chronische ontstekingsreacties in het lichaam, deze zijn de basis van diverse ziektes zoals bijvoorbeeld: bronchitis, artritis, osteoporose, multiple sclerose, diabetes, hoge bloeddruk, de ziekte van Alzheimer of kanker. Omega 3 vetzuren remmen ontstekingen.

Dierlijke omega 3 bronnen zijn: Vette vissoorten zoals makreel, forel, haring, zalm en tonijn.

Plantaardige omega 3 bronnen zijn: Zeewier, algen, peulvruchten, walnootolie, olijfolie, sesamolie, groene bladgroenten, noten, pitten & zaden.

Blijf voldoende gehydrateerd

Het drinken van voldoende water is ontzettend belangrijk, ons lichaam bestaat voor 70% uit water, wanneer je voldoende drinkt kunnen afvalstoffen beter worden afgevoerd, zowel via het transpireren van de huid als via de urine. Ook zorgt voldoende vocht voor een juiste werking van je organen.

Symptomen van onvoldoende water drinken zijn o.a.: obstipatie, hoofdpijn en een droge huid.

Zorg dat je minimaal 2 liter water per dag drinkt. Leer jezelf aan om bijvoorbeeld s’ochtends direct 2 glazen water te drinken, zo vul je in een keer je vocht te kort aan. Bovendien zet je hiermee gelijk je spijsverteringssysteem ‘aan’.

Als 2 glazen teveel is begin je met 1 glas, probeer dit wel verder op te bouwen naar uiteindelijk 2 glazen. Drink vervolgens om het uur een glas water.

Tip: Tijdens de maaltijd is het verstandig om niet teveel te drinken i.v.m verdunning van de maagsappen, waardoor het moeilijker is voor je lichaam om voeding te verteren.

Vermijd stress & ga meer bewegen

Tegenwoordig hebben veel mensen last van stress gerelateerde psychische klachten zoals bijvoorbeeld: slaapproblemen, prikkelbaarheid, concentratie problemen, angst & piekeren.

Lichamelijke klachten zijn: hoofdpijn, nek – en rugklachten, maag – en darmklachten en hartkloppingen.

Bepaalde vitaminen, mineralen en aminozuren spelen een belangrijke rol bij biochemische processen van stress in het lichaam, om die reden is het erg belangrijk dat je van bepaalde vitamines en mineralen, denk aan B-vitaminen, vitamine C, magnesium, ijzer en zink, voldoende binnen krijgt.

Regelmatig sporten is ook van belang bij het reduceren van stress, wanneer je sport worden er namelijk gelukshormonen aangemaakt in je lichaam ook wel ‘endorfines’ genoemd, deze stoffen zorgen onder andere voor verlaging van stresshormonen.

Bewegen en gezond & gevarieerd eten zijn dus van grote waarde voor het verminderen van stress gerelateerde klachten!

Tips voor een gezond lichaam
Getagd op:                                                    

5 gedachten over “Tips voor een gezond lichaam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *